نیوزویک (امریکا):
موج دوم ویروس کرونا در جهان آغاز شده و شمار مبتلایان افزایش قابل توجهی را نشان میدهد. اما همه چیز به آن بدی که تصور میشود، نیست و نسبت به موج اول پزشکان توانایی بیشتری در مواجهه با کرونا یافتهاند که باعث کاهش مرگ و میرها میشود.
نیواستیتسمن (بریتانیا):
کرونا تاکنون بیشاز 14 میلیون نفر را مبتلا کرده و 600 هزار نفر را بهکام مرگ کشیده است. اما رهبران جهان که در شرایط فقدان واکسن و داروی مؤثر، هیچ کاری از دستشان برای بهبود اوضاع بر نمیآید، در حال عادت کردن به شرایط هستند.
ویک (امریکا):
در امریکا نیز مثل بسیاری از دیگر مناطق جهان مسأله بازگشایی مدارس در فصل جدید تحصیلی تبدیل به یکی از مهمترین مسأله خانوادهها شده است. اکنون باید دید مزایا و معایب بازگشایی مدارس در این شرایط کرونایی چه هستند و تنها اسیر مسائل سیاسی نشد.
انتخابات در فصل آرامش پس از طوفان
سومین انتخابات پارلمانی سوریه پساز بحران داخلی، برای نخستین بار در مناطق آزاد شده برگزار شد
ندا آکیش - انتخابات پارلمانی سوریه که قرار بود در ماه آوریل برگزار شود، پس از دو بار تأخیر به خاطر همهگیری ویروس کرونا بالاخره دیروز یکشنبه در 14 استان برگزار شد و مردم این کشور جنگ زده در حالی برای شرکت در انتخابات پای صندوقهای رأی رفتند که از بحران اقتصادی ناشی از تحریمهای فزاینده امریکا و ویرانیهای ناشی از جنگ 9 ساله خسته هستند.
بهگزارش فرانس 24، در انتخابات پارلمانی دیروز یکشنبه سوریه که سومین انتخابات این کشور در طول 9 سال جنگ و بحران داخلی محسوب میشود؛ بیش از 7 هزار و 400 حوزه رأیگیری نه تنها در مناطق تحت کنترل دولت دمشق که برای نخستین بار در مناطقی که زمانی پایگاه شورشیان بود، (همچون غوطه شرقی و جنوب استان ادلب) تعبیه شده بود و نشان میداد، دمشق توانسته استیلای خود بر اغلب مناطق کشور را به دست آورد. در این انتخابات یکهزارو 658 کاندیدا از لیستها، جریانها و احزاب گوناگون و همچنین برخی تجار مشهور برای تصاحب کرسیهای پارلمان با هم رقابت کردند که مطابق پیشبینی ناظران حزب بعث حاکم به رهبری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و احزاب متحد این حزب اکثر کرسیهای پارلمان 250 عضوی سوریه را از آن خود میکنند. در انتخابات پارلمانی سال 2016 سوریه که میزان مشارکت 57 درصد بود، از 250 کرسی پارلمان؛ 200 کرسی به حزب بعث و احزاب متحد این حزب رسید و در حال حاضر نیز که دولت سوریه با پیشرویهای میدانی گسترده موفق شده، حدود 70 درصد از کل خاک کشورش را تحت کنترل بگیرد و برای نخستین بار در مناطقی که پیشتر در کنترل شورشیان بود، انتخابات برگزار کند، احتمال تصاحب اکثر کرسیهای پارلمان توسط حزب بعث و متحدانش دور از انتظار نیست.
ادعاهای معنادار غربی
پیشتر برخی رسانههای غربی با تحلیلهایی ادعا کرده بودند، احزاب مخالف اصلی با بایکوت کردن این انتخابات این فرصت را به حزب حاکم و متحدانش دادهاند تا اکثر کرسیهای پارلمان را از آن خود کنند. این رسانهها همچنین با این ادعا که میلیونها سوری فرار کرده از جنگ سوریه اکنون در دیگر کشورها زندگی میکنند و مجاز به شرکت در انتخابات دیروز نبودند، این موضوع را هم فرصتی برای حزب حاکم در تصاحب کرسیهای پارلمان دانستند. اما هشام الشعار، وزیر دادگستری سوریه در واکنش به این ادعاهای رسانههای غربی گفت: «برخیها در خارج از کشور قصد دارند، انتخابات مجلس سوریه را زیر سؤال ببرند و با نامناسب دانستن زمان برگزاری انتخابات بهانه میآورند که سوریها در خارج از کشور نمیتوانند در این انتخابات شرکت کنند. ما در گذشته چنین صداهایی را در انتخابات ریاست جمهوری یا در انتخابات مجلس شنیدهایم. از کسی که میگوید، نمیتواند نمایندگان خود را انتخاب کند، سؤال میکنیم آیا کسی مانع بازگشت او به کشورش برای احقاق حق خود شده است. سوریه درهای خود را برای همه شهروندانش باز کرده و از هرکسی که بخواهد، رأی بدهد، استقبال میکند.»
پساز اعلام نتایج انتخابات پارلمانی و مشخص شدن ترکیب پارلمان جدید، قرار است در سوریه قانون اساسی جدید به رأی گذاشته و تصویب شود. ضمن اینکه انتظار میرود اسد یک نخستوزیر جدید معرفی کند. همچنین با اینکه انتخابات پارلمانی در هر کشوری حائز اهمیت است اما در سوریه یک اهمیت مضاعف دیگر هم دارد. زیرا نظر نمایندگان پارلمان در تعیین رئیس جمهوری بعدی سوریه تأثیرگذار است. انتظار میرود انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال 2021 برگزار شود و کاندیداهای این انتخابات برای شرکت در رقابتها نیاز به تأییدیه رسمی و مکتوب دست کم 35 عضو پارلمان دارند.
شرکت در انتخابات با امید بهبود معیشت
نکته دیگری که در انتخابات دیروز سوریه و رقابتهای کاندیداها در روزها و هفتههای گذشته وجود داشت این بود که تقریباً تمام شعارهای انتخاباتی مرتبط با معیشت مردم و احیای زیرساختها بود و مردم سوریه هم با امید تحقق این وعدهها پای صندوقهای رأی رفتند. تحریمهای فزاینده بینالمللی که در تازهترین مورد آن چند هفته قبل ایالات متحده امریکا برخی مقامات سوری از جمله همسر رئیس جمهوری سوریه را تحریم کرد و تصویب و اجرای قانون «سزار» از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در ماه گذشته میلادی که ارزش پول سوریه را بشدت کاهش داد و نرخ برابری آن مقابل دلار را از ۵۰۰ به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ لیره رساند و بحران اقتصادی جدی در لبنان، کشور همسایه سوریه باعث شده وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم جنگ زده سوریه بسیار بغرنج شود و بنا بر گزارش سازمان بینالمللی غذا و دارو (فائو) وابسته به سازمان ملل، اکنون بیش از 80 درصد مردم سوریه در فقر هستند.
خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید
اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد
جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی
اعلام توئیتری پست بولتون
در مسیر حرکت به سمت استودیوی فاکس نیوز بهمنظور انجام مصاحبهای در برنامه «مارتا مک کالوم» ترامپ توئیت کرد:
خوشحالم که اعلام کنم سفیر جان بولتون از 9 آوریل 2018 بهعنوان مشاور جدید امنیت ملی معرفی میشود. از خدمات ژنرال اچآرمک مستر بسیار قدردانی میکنم که کار فوقالعادهای انجام داد و همیشه دوست من باقی خواهد ماند. این پست رسماً در 9 آوریل تحویل داده میشود.
در آن لحظه حس کردم که تلفن همراهم مانند یک نارنجک دستی با تماسها، ایمیلها، توئیتها و خبرهای فوری منفجر شد. حالا دیگر فقط دو هفته وقت داشتم تا تغییرات لازم را برای فاصله گرفتن از زندگی خصوصی و آغاز خدمت در دولت انجام دهم و این روند با سرعت سرسامآوری پیش میرفت. روز بعد، ترامپ که در یک جلسه توجیهی اطلاعاتی در دفترش شرکت کرده بود، تلفن کرد تا بگوید «بسیار مورد توجه رسانهها قرار خواهید گرفت»، «اعلام (این انتصاب) بسیار مورد توجه قرار میگیرد»، «بسیار ارزیابی و قضاوت خواهید شد»... «اکثر آنها این انتصاب را میپسندند.»
پاسخ دادم: وقتی بازی پلیس خوب و پلیس بد را داریم، رئیس جمهوری همیشه پلیس خوب است.
ترامپ در پاسخ گفت: مشکل اینجاست که ما دو پلیس بد داریم.
و من میتوانستم صدای خنده کسانی را که برای شرکت در جلسه توجیهی در اتاق بیضی بودند بشنوم. من هم پشت تلفن میخندیدم.
از وقتی ترامپ اعلام کرد که شغل جدید من از 9 آوریل شروع میشود، اولویت نخست، روند تعیین صلاحیت از سوی دفتر مشاور کاخ سفید بود. این روند شامل پر کردن فرمهای مختلف و طرح سؤالاتی از سوی وکلای دفتر شورا درباره مسائل مربوط به شفافیت مالی، احتمال تعارض منافع، شروط لازم برای اظهار داراییها (که البته من دارایی چندانی برای اظهار نداشتم)، بررسی روابط شغلی کنونی، متوقف کردن فعالیتهایم در کمیتههای پک و سوپرپک در دوران خدمت دولتی و غیره بود. همچنین یکی دیگر از مراحل بررسیها در چنین روندی همان چیزی است که جوانان نسل انفجار جمعیت (دوره بعد از جنگ جهانی دوم) آن را «مصاحبه درباره مسائل جنسیتی، مواد مخدر و موسیقی راکاند رول» میخوانند که به طور معمول هدف از این مصاحبهها این نیست که شما اعتراف کنید چه کارهای احمقانهای را در طول زندگیتان انجام داده اید بلکه هدف این است که بدانند شما چنین اقدامات عجیب و غریب را به خواست دیگران انجام دادهاید آیا آنها را با تأیید خودتان و بهصورت داوطلبانه انجام داده اید؟
تغییر چهره طالبان پیش از مذاکرات صلح
گروه جهان/ رهبر طالبان درست پیش از آغاز مذاکرات صلح با کابل، از تغییرات نسبتاً گستردهای در دو بال سیاسی و نظامی این گروه خبر داده است. تغییراتی که نگاهی دقیق به آنها معنادار نشان میدهد.
بهگزارش خبرگزاری «فرانس پرس»، بهگفته یکی از فرماندهان طالبان، ملاهیبتالله آخوندزاده، رهبر طالبان این انتصابها را با هدف افزایش کنترل خود بر تیمهای سیاسی و نظامی طالبان انجام داده است.
در بعد سیاسی، دو منبع داخلی طالبان فاش کردند، «ملا هیبتالله» چهار نفر را که همگی از اعضای شورای رهبری طالبان هستند، به تیم مذاکرهکنندگان صلح اضافه و آنها را موظف کردهاست، به تیم مذاکرهکننده کمک کنند تا در خلال مذاکرات صلح با دولت، سریعتر تصمیمگیری کند. با اضافه شدن چهار فرد مورد نظر «ملا هیبتالله آخوندزاده» به جمع مذاکره کنندگان، بهنظر میرسد، طالبان تصمیم گرفته است، هر چه زودتر مذاکرات را به سرانجام برساند. این چهار نفر که ماه گذشته منصوب شدهاند و اکنون خبر آن رسانهای شده است، عبارتند از «شیخ عبدالحکیم»، مسئول عدلیه طالبان، «مولوی ثاقب»، وزیر سابق عدلیه حکومت طالبان در دهه 1990 میلادی، «ملا شیرین» یکی از مشاوران نزدیک به «ملا عمر» و «مولوی عبدالخبیر» فرماندار سابق ولایت ننگرهار افغانستان.
تغییر بزرگ در بال نظامی طالبان
در بخش نظامی طالبان نیز تغییر بزرگی بوقوع پیوسته که نشان میدهد، گروه همزمان با مذاکرات علاقهمند به افزایش توان نظامی و رزمی خود است. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «ملا هیبتالله» در ادامه تغییرات در کادر سیاسی و نظامی تحت نظر خود، «ملا محمد یعقوب»، پسر «ملا عمر»، مؤسس گروه طالبان را بهعنوان فرمانده شاخه نظامی طالبان منصوب کرد. «ملا محمد یعقوب» جوانی 30 ساله و پر از انگیزههای نبرد است. در همین ارتباط یکی از فرماندهان طالبان به «فرانسپرس» گفته است: «یعقوب، مرد جوانی است و نه فقط پر انرژی است، از تجربه رزمی خوبی هم برخوردار است.» البته «ملا محمد یعقوب» به جز سمتی که اکنون به او سپرده شده است، از اعضای شورای مرکزی طالبان و یکی از معاونهای «ملا هیبتالله» هم هست. به گزارش «آسوشیتدپرس»، تحلیلگران معتقدند، تغییرات جدید میتواند خبر خوبی برای مردم افغانستان باشد. یکی از این تحلیلگران «اندرو وایلدر»، نماینده برنامه آسیا در مؤسسه صلح در واشنگتن است که میگوید: «طالبان در حال ایجاد گروه مذاکرهکنندهای است که به لحاظ جایگاه در این گروه، از افراد رده بالای طالبان محسوب میشوند. بنابراین حضور آنها در مذاکرات میتواند مثبت و حتی ضروری باشد. زیرا اگر بخواهیم به نیمه پر لیوان نگاه کنیم، میبینیم این افراد از قدرت تصمیمگیری بالایی در گروه برخوردارند و حتی به تنهایی میتوانند در تصمیمگیریهای نهایی و رسیدن به مرحلهای که توافقنامهای امضا شود، تأثیرگذار باشند.» با این حال همچنان هستند تحلیلگران بدبینتری که معتقدند، این تغییرات تنها برای جلوگیری از انشعابهای احتمالی در گروه صورت گرفته است.
ادامه از صفحه اول
آنان اگر از کرونا در امان بمانند گرسنگی را چه خواهند کرد؟ بودجه و درآمدهای دولت شفاف است، با این بودجه چگونه میتوان ماهانه چند میلیون تومان به مردم داد که در خانه بنشینند؟ مگر آن کسی که در مسند تصمیمگیری نشسته بدش میآید که جامعه ما به کلی از کرونا پاک شود؟ ولی چرا این تصمیم را نمیگیرد؟ به این دلیل روشن که میداند، امکان تأمین مالی مردمی که در قرنطینه سه ماهه قرار میگیرند را ندارد. پس مجبور است و عقلانی است که تصمیم متناسبتری را بگیرد و حداقلی از قرنطینه را اعمال کند. تصمیمی که موازنه سود و زیان آن در مجموع بهترین باشد. به علاوه هر تصمیمی در عین حال که باید واجد این ویژگی باشد، باید نوعی از توافق کارشناسان و مدیران را نیز جلب کند، در غیر این صورت در عمل زمین خواهد ماند.
با این ملاحظه میباید اظهارات آقای روحانی را در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورد توجه قرار داد که گفت:
«تعیین راهحلها نباید برگرفته از نگاه رؤیایی و فارغ از حقایق اقتصادی کشور و یا نگرشهای ناامید کننده و بدبینانه نسبت به تواناییها و ظرفیتهای کشور باشد.دولت از ارائه پیشنهادها و راه حلهای دلسوزان نظام و کشور در این راستا استقبال میکند. مهم این است که به رغم موانع و مشکلات پیچیده و خاص اقتصادی، کشور توانایی گذر از این شرایط دشوار را دارد.»
به طور اصولی فرق سیاستمدار و کارشناس در همین جا است. کارشناسان نظرات خود را فارغ از محدودیتها و موانع بیان میکنند. ولی سیاستمدار باید در نهایت نقطه بهینه یک تصمیم را پیدا کند. و الا در مقام کارشناس همه میدانند که استقراض از بانکها با استقراض از بانک مرکزی و هر دو با انتشار اوراق قرضه چه تفاوتهایی دارد. همه میدانند که افزایش مالیات چه اثراتی بر اقتصاد دارد و... ولی سیاستمدار مجبور است که در میان تمامی این راهها، ترکیبی را که به واقعیت نزدیکتر است برگزیند. این بدان معنا نیست که تصمیم سیاستمدار درست و بیعیب است، بلکه به این مفهوم است که منطق سیاستمدار با کارشناس فرق دارد و اگر باید تصمیم سیاستمدار را نقد کرد باید در قالب منطق سیاستمداری نقد کرد. اجبار به انتخاب از میان راههای بد که یکی از بقیه کمتر بدتر است. تصمیمات دولت را باید از این زاویه نقد کرد.
نکته دیگری که نباید فراموش کرد، ظرفیتهای جدی جامعه و اقتصاد ایران برای عبور از این مشکلات با حداقلی از تحملپذیر کردن این مشکلات است. اتفاقاً شناخت و معرفی این وجوه قوت از جامعه و اقتصاد ایران برای عبور از بحران و مشکلات راهگشاتر است تا اینکه همواره بر نقاط ضعف خود انگشت بگذاریم. در مجموع عبور از این وضع سخت است ولی غیرممکن نیست. شرط لازم آن نوعی تفاهم و همدلی و نقد از زاویه مذکور در فوق است.